Petita nota sobre el haiku

Un comentari d’una amiga i una referència de la Montse Escorsa al viatge d’en Nils em fan pensar en una qüestió que no he deixat clara, respecte del haiku (i la tanka). En origen, és un metre japonès de 5-7-5 síl·labes (entenc que japoneses), que en el sistema de recompte mètric castellà dóna un altre 5-7-5, però en català fa 4-6-4. (La quantitat fonètica és la mateixa en tots els casos, varia només el sistema de recompte.)

En aquest bloc, jo sempre he fet servir un estrany 5-7-5 català, “allargassat” de més. Ho he fet com a petit experiment mètric, per trencar habituds d’escriptura. (Quan vaig traduir un llibre d’assaig al castellà que incloïa nombrosos passatges de Shakespeare, i vaig triar l’endecasílabo per tal de reflectir el pentàmetre original, vaig passar-me uns mesos parlant en vers i descobrint versos com pèls a la sopa. El metre regular té molta força i va bé desprendre’s dels seus “vicis” cada cert temps.)

Ara bé, com els vaig anomenar “per a nens” i una de les coses que més m’agrada d’aquest bloc és la relació, a poder ser creativa, amb les aules, vull precisar dos fets pels quals m’allunyava del haiku clàssic. Un, el metre, com deia. L’altre, la referència més o menys clara a una estació concreta.

Anuncis

4 responses to “Petita nota sobre el haiku

  1. Ja que hi sóc, diré també que la forma normativa es “l’haiku”, sense aspiració de la hac.

  2. Renoi! Això si que és una lliçó sobre l’haiku.
    A mi és que els teus haikus per a nens m’agraden i com que, a vegades, desitjaria saber-ne escriure… doncs en llegeixo.

  3. Llegeix-ne… i escriu-ne. Em temo que no hi ha més escola d’escriptura que la de la lectura, la imitació si cal i l’esforç d’omplir papers i més papers. 🙂 L’haiku té una dificultat clara, però també un avantatge: exigeix controlar el metre però és molt breu i en trobaràs molts llibres. Per això també em sembla especialment bo per a nens, perquè la forma no els ha de superar, com faria per exemple un sonet, en la majoria dels casos. Però no només, no només, que jo fa temps que no sóc nen…

    Una abraçada

  4. Una abraçada de retorn.
    Intentaré escriure haikus. 😉

Deixa un comentari

